0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 další příběhy
v destinaci

© René Volfík

Hradecko

Lovecký zámeček na kolejích

Lovecký zámeček na kolejích

Vystoupíte-li z vlaku na nádraží ve Smiřicích, budete možná chvíli na pochybách, jestli vás omylem nezavezli k obydlí nějakého šlechtice. Vězte ale, že jste tu správně. To se jen Johann Liebieg v roce 1864 rozhodl, že zdejší nádraží nechá vystavět ve stylu romantických loveckých zámečků. A aby byl dojem autentický, nechal dokonce směrem do ulice vytvořit falešný zvířecí příkop.

Jediné české nádraží připomínající zámek si Liebieg musel vyvzdorovat na císařských úřadech. Když z peněz, které získal jako jeden z hlavních akcionářů Pardubicko-liberecké dráhy, odkoupil smiřické panství, rozhodl se výhodně položené, ale zanedbané město pozvednout. A stavba reprezentativního nádraží do tohoto plánu zapadala. Tuctovou budovu, kterou mu navrhli drážní inženýři, však odmítl a nakonec si vymohl, že nádraží postaví sám a na vlastní náklady.

Nádraží s výraznou pětibokou věží bylo dokončeno jen krátce před rokem 1866, kdy střety mezi rakouskou a pruskou armádou zasáhly do života téměř všech okolních obcí. Smiřice v té době měly strategické postavení, protože přes ně mířily vlaky s raněnými vojáky, odváženými do pevnosti v Josefově. | budova nádraží ve Smiřicích roku 1918; z archivu p. Knapové, www.smirice.eu

Nádraží s výraznou pětibokou věží bylo dokončeno jen krátce před rokem 1866, kdy střety mezi rakouskou a pruskou armádou zasáhly do života téměř všech okolních obcí. Smiřice v té době měly strategické postavení, protože přes ně mířily vlaky s raněnými vojáky, odváženými do pevnosti v Josefově. | budova nádraží ve Smiřicích roku 1918; z archivu p. Knapové, www.smirice.eu

Za svůj vzhled, připomínající lovecký zámeček, vděčí smiřické nádraží libereckému průmyslníkovi a jednomu z hlavních akcionářů Pardubicko-liberecké dráhy Johannu Liebiegovi, který se roku 1863 stal majitelem smiřického panství. Budova z roku 1864 je však údajně pouze jižním křídlem, na který dle původních plánů mělo navazovat ještě mnohem honosnější nerealizované seeverní křídlo. | © sius

Za svůj vzhled, připomínající lovecký zámeček, vděčí smiřické nádraží libereckému průmyslníkovi a jednomu z hlavních akcionářů Pardubicko-liberecké dráhy Johannu Liebiegovi, který se roku 1863 stal majitelem smiřického panství. Budova z roku 1864 je však údajně pouze jižním křídlem, na který dle původních plánů mělo navazovat ještě mnohem honosnější nerealizované seeverní křídlo. | © sius

Ze všech nádražních budov na trati mezi Pardubicemi a Libercem je smiřické nádraží určitě to nejzajímavější – a jde o skutečný unikát i v celém českém měřítku. | © sius

Ze všech nádražních budov na trati mezi Pardubicemi a Libercem je smiřické nádraží určitě to nejzajímavější – a jde o skutečný unikát i v celém českém měřítku. | © sius

Výprava za železničními zajímavostmi okolí však ve Smiřicích nekončí a po trati z Hradce se určitě vyplatí pokračovat do nedaleké Jaroměře. Hned vedle tamního nádraží najdete v bývalé výtopně jedno z nejúchvatnějších muzeí starých lokomotiv a železniční techniky u nás. Lákadlem tu nejsou jen vystavené exponáty, ale i samotný prostor, v němž najdete veškeré vybavení někdejšího lokomotivního depa včetně dodnes funkční točny. A chcete-li zažít zdejší veterány v akci, doporučujeme vydat se na některou z nostalgických jízd, které ve vybrané dny vyrážejí z Jaroměře do Hradce, České Skalice či Turnova.

Zobrazit detail

Zavřít

Interakce s mapou Zavřít mapu

Integrovaný operační program Evropský fond pro regionální rozvoj Ministerstvo pro místní rozvoj ČR

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Rozumím