0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 další příběhy
v destinaci

Zlín a Luhačovice

Jízda největších střelců

Jízda největších střelců

Šedesátá a sedmdesátá léta minulého století automobilovému sportu přála. Boom amatérských i profesionálních soutěží zrodil také zlínskou Barum rallye, která vznikla jako propagační akce značky Barum, ale rychle se proměnila v profesionální a náročný závod.

Již od svého vzniku získala soutěž, jejíž historie se datuje od začátku 70. let minulého století, světový věhlas. Její popularita na počátku rostla tak, že pořadatelé museli odmítat posádky, neboť jejich počet téměř dvojnásobně převyšoval propustnost trati. Organizátoři tehdy těžko hledali klíč k výběru přihlášených, a tak nakonec přišli s nápadem vybrat ty, kteří měli nejhorší rukopis.

Říkali jsme si, že čím horší rukopis, tím větší střelec za volantem.

Miloslav Regner, dlouholetý pořadatel a ředitel Barum Czech Rally Zlín.

Vozový park ročníku 1973 připravený ke startu.

Vozový park ročníku 1973 připravený ke startu.

Vedle závodníků ze všech koutů Československa se na startovní rampě objevovali i jejich konkurenti z mnoha zemí Evropy. Kupříkladu v roce 1974 na „barumce“ za západoněmecký tým Opelu soutěžil tehdy ještě neznámý Walter Röhrl. Budoucí „jezdec století“ se tehdy s „barumkou“ předčasně rozloučil, protože už při rychlostní zkoušce se v motoru jeho Opel Ascona smolně uvolnila rozvodová řemenice a on zůstal stát na kraji cesty. Německá vlajka tehdy ale ve Zlíně přesto zavlála – vítězem se totiž stal Röhrlův krajan Wolfgang Hauck s vozem Porsche.

V pozadí Wolfgang Hauck s vozem Porsche, vítěz v roce 1974. Jindřich Lasík

V pozadí Wolfgang Hauck s vozem Porsche, vítěz v roce 1974.

Hvězdou „barumky“ se v devadesátých letech minulého století se stal Roman Kresta. Rodák ze zapadlé vísky Trnava u Zlína, který se Škodou Favorit nastoupil za Autoklub České republiky, svou dravou jízdou okamžitě okouzlil davy podél trati. Roku 2000 se prvně představil s tovární Škodou Octavia WRC, aby si dojel rovnou pro vítězství a hned následujícího roku svůj úspěch zopakoval. Další roky ale už patřily Peugeotům 206 WRC, které tehdy dominovaly rallye po celém světě.

Comeback valašského jezdce ale přišel v roce 2006, kdy si Kresta dojel pro své třetí vítězství v prémiovém startu v produkčním voze Mitsubishi. Úspěch měl i v několika dalších ročnících, nikdy už ale neskončil jako vítěz. Roku 2013 pak oznámil konec kariéry, a tak jeho fandy nadchl jednorázový start na 44. ročníku závodu. Během první etapy nabral neskutečné tempo a i přes nabitou konkurenci několika továrních týmů se dostal do vedení. Bohužel pak vypověděla službu technika a Kresta se s Barum rallye a bohatou, více než dvacetiletou kariérou, definitivně rozloučil odstoupením z prvního místa a s obličejem v dlaních. I přes tento nechtěný závěr však za sebou zanechal výraznou stopu nejen v historii barumky, ale i celém českém rallyesportu.

Roman Kresta v tovární Škodě Octavia WRC.

Roman Kresta v tovární Škodě Octavia WRC.

Své třetí vítězství si Roman Kresta užil v prémiovém startu v produkčním voze Mitsubishi.

Své třetí vítězství si Roman Kresta užil v prémiovém startu v produkčním voze Mitsubishi.

Zobrazit detail

Zavřít

Interakce s mapou Zavřít mapu

Integrovaný operační program Evropský fond pro regionální rozvoj Ministerstvo pro místní rozvoj ČR

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Rozumím