0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 další příběhy
v destinaci

© Tomáš Třeštík

České středohoří a Žatecko

Kluci a rebelové

Kluci a rebelové

Nevelká víska Zubrnice, stranou všech hlavních cest a zaklíněná mezi středohorskými kopci, nabízí hned dva pohledy do nedávné historie. Prvním je skanzen zdejší venkovské architektury. V centru obce i v okolí upomínají na životní styl minulých století roubené i zděné stavby – statek, kostel, škola, obchod, mlýn – s venkovními i vnitřními expozicemi a atmosféru let dávno minulých dotvářejí i pravidelné akce – masopust, jarmarky, velikonoční a vánoční oslavy. Druhý pohled do historie představuje Zubrnická muzejní železnice. Vlakoví nadšenci tu zachraňují trať, která dříve vedla od Labe z Velkého Března srdcem hor do Úštěku.

archiv seriálu Lovci zážitků

archiv seriálu Lovci zážitků

spustit video
Lovci zážitků

Východní část Českého středohoří bývala v 19. století zemědělsky i hospodářsky úspěšnou oblastí. Tradiční ovocnářství a chmelařství doplňoval i průmysl a dokonce těžba hnědého uhlí. Kvůli hornatému terénu se ale místu dlouho vyhýbala železnice. Změna přišla až v osmdesátých letech s novým zákonem o místních drahách a přesně na rok od zadání stavby vídeňské firmě Stern a Hafferl byla trať připravena k provozu. Počáteční příjmy železnice pocházely zejména z nákladní dopravy z veneřické průmyslové oblasti, postupně však narůstal i příjem z turistického ruchu, jak si Ústečané během první republiky zvykli využívat dráhy k výletům do Úštěku a okolí. Po druhé světové válce ale přichází úpadek. Odsun původního německého obyvatelstva, utlumení místního průmyslu a preference silniční dopravy znamenaly výrazné omezení provozu a pro dráhu nevyhnutelný osud. V květnu roku 1978 tak dvojice motoráčků vyjela na svou poslední jízdu, a i když to již nedlouho poté vypadalo, že se povede díky budování skanzenu v Zubrnicích alespoň část trati zachránit, cílené úsilí se podařilo nastartovat až v roce 1993, kdy vzniklo občanské sdružení Zubrnická museální železnice, které se o obnovu trati v současné době stará.

Dnes se jim podařilo zprovoznit část, která vytrvale stoupá z Velkého Března do Zubrnic. Turistický vláček z padesátých let 20. století (tzv. Hurvínek) jezdí z Ústí nad Labem přes Velké Březno do zubrnické stanice, kde prozatím končí. Doufejme, že se nadšencům podaří v budoucnu obnovit celou trať. Vlak sveze i vaše kola a místní krajina nabízí klidné okresky a krásné trasy. Můžete vyjet vzhůru až do vísky Homole pod hradem Panna, kde je křižovatka dalších stezek Země hradů. Nebo si užijte pohodlnou cestu zpátky k Labi příjemným mělkým údolím. Bude to již stále z kopce. A kdybyste se nechtěli se svým bicyklem trmácet až sem, možná vám tu půjčí šlapací drezínu. Samotné nádraží je neuvěřitelně romantický kout. Není divu, že filmařům několikrát posloužilo jako kulisa filmů, jejichž děj se odehrává v minulosti. Natáčeli se tu třeba Páni kluci nebo Rebelové.

Po patnácti letech obnovila železniční dopravu v Zubrnici parta nadšenců z občanského sdružení Zubrnická museální železnice a přes Velké Březno můžete dojet až do Ústí nad Labem. | archiv seriálu Lovci zážitků

Po patnácti letech obnovila železniční dopravu v Zubrnici parta nadšenců z občanského sdružení Zubrnická museální železnice a přes Velké Březno můžete dojet až do Ústí nad Labem. | archiv seriálu Lovci zážitků

Na trase jezdí turistické vláčky z 50. let (tzv. Hurvínek) a kromě jedinečného retro zážitku můžete jízdu využít i k přepravě vašeho jízdního kola. | archiv seriálu Lovci zážitků

Na trase jezdí turistické vláčky z 50. let (tzv. Hurvínek) a kromě jedinečného retro zážitku můžete jízdu využít i k přepravě vašeho jízdního kola. | archiv seriálu Lovci zážitků

Zobrazit detail

Zavřít

Interakce s mapou Zavřít mapu

Integrovaný operační program Evropský fond pro regionální rozvoj Ministerstvo pro místní rozvoj ČR

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Rozumím