0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 další příběhy
v destinaci

© Dreamstime

Český ráj

Příběh jedné nevyřízené reklamace

Příběh jedné nevyřízené reklamace

Když mladoboleslavskému knihkupci Václavu Klementovi poslala ústecká kancelář německé firmy Seidel & Naumann vyrozumění ve věci reklamace jeho jízdního kola Germania, nestačil se nadšený velocipedista divit. Namísto zdvořilé odpovědi a návrhu dalšího postupu četl strohé konstatování, že se společnost reklamací nezabývala, protože žádost o ni napsal česky. Klementa to popudilo natolik, že se rozhodl na cizí služby už raději nespoléhat a ještě téhož roku založil vlastní opravnu. Vhodného společníka našel v osobě strojního zámečníka Václava Laurina – a tak se zrodilo partnerství, které navždy proměnilo Mladou Boleslav i historii českého průmyslu.

Vedle oprav kol se firma Laurin & Klement brzy pustila i do vlastní výroby, což zpočátku znamenalo montování jednotlivých polotovarů vyráběných vesměs v Anglii. Nabídka různých typů bicyklů se rychle rozšiřovala a v roce 1899 firma představila první kolo osazené spalovacím motorem a zakrátko i první motorku. Díky nízkým cenám, ale i úspěchům továrních závodníků Václava Vondřicha a Narcise Podsedníčka, kteří na strojích L&K sbírali vavříny na evropských závodištích, zažívala továrna nebývalý rozvoj.

Na konci roku 1905 byl v Mladé Boleslavi představen první automobil Laurin & Klement A, z něhož se stal prodejní hit, a zdálo se, že se podniku otevírá hvězdná budoucnost. Jenže události první světové války, nástup konkurence v podobě firem Tatra a Praga a ničivý požár závodů v roce 1924 mu určily jiný osud. Roku 1925 došlo k fúzi s plzeňskými Škodovými závody a zakrátko už začaly z mladoboleslav­ských montážních linek sjíždět automobily označené typickým okřídleným šípem.

Navzdory počátečním velkým úspěchům firmy Laurin & Klement došlo roku 1925 k fúzi s plzeňskými Škodovými závody a po dvaceti letech výroby automobilů začaly z místních montážních linek sjíždět vozy značky Škoda. | © Dreamstime

Navzdory počátečním velkým úspěchům firmy Laurin & Klement došlo roku 1925 k fúzi s plzeňskými Škodovými závody a po dvaceti letech výroby automobilů začaly z místních montážních linek sjíždět vozy značky Škoda. | © Dreamstime

Navzdory všem dějinným zvratům se výroba automobilů v Mladé Boleslavi udržela dodnes. Nejlepší způsob, jak se s unikátní tradicí seznámit, představuje návštěva Muzea Škoda, kam se můžete vydat i během sychravých zimních měsíců. V někdejších výrobních halách na vás čekají desítky slavných modelů aut, motorek i kol, ale i další exponáty související s rozvojem automobilismu u nás. Máte-li čas, je možné po předchozím objednání nahlédnout i do přilehlých továrních prostor, kde příběh slavné značky pokračuje.

Kromě muzea vás v Mladé Boleslavi nechají nahlédnout také do výroby. Tyto prohlídky je ale třeba rezervovat dlouho dopředu. | © Dreamstime

Kromě muzea vás v Mladé Boleslavi nechají nahlédnout také do výroby. Tyto prohlídky je ale třeba rezervovat dlouho dopředu. | © Dreamstime

Abyste mohli všechny ty informace o převodovkách, válcích a designu automobilových kapot v klidu vstřebat, doporučujeme vydat se na krátkou vycházku do nedalekého centra města. Gotický městský palác Templ vás překvapí interaktivní expozicí o dějinách města či archeologickým dětským hřištěm, které v roce 2001 obdrželo architektonickou cenu Grand Prix, a za vidění stojí i mladoboleslavský hrad a zákoutí historických ulic.

Zobrazit detail

Zavřít

Interakce s mapou Zavřít mapu

Integrovaný operační program Evropský fond pro regionální rozvoj Ministerstvo pro místní rozvoj ČR

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Rozumím