0 1 2 3 4 5 6 7 další příběhy
v destinaci

© Alexander Sorokopud, Dreamstime

Jeseníky – východ

Po kolejích osoblažským výběžkem

Po kolejích osoblažským výběžkem

Ve středu 14. prosince 1898 vypukla ve slezské Osoblaze, která se v těch dobách německy jmenovala Hotzenplotz, velká sláva. Na zdejším nádražíčku se sešli všichni, kteří v tehdejším zhruba třítisícihlavém městečku něco znamenali. V povznesené náladě tady totiž vítali slavnostní vlak, který do Osoblahy dorazil po nově vybudované železniční trati z Třemešné. Více než stovka hostů se pak veselila v hotelu Springer, nicméně radost jim kalila jedna drobnost. Nová dráha byla vybudována coby úzkorozchodná, což se tehdy vnímalo jako určité omezení pro rozvoj města i celého kraje.

Po více než století se tehdejší handicap změnil ve výhodu. Úzkorozchodná trať, která se jako had vine celým Osoblažským výběžkem, přitahuje technické nadšence, romantiky i obdivovatele tohoto zapadlého koutu naší země. Ti všichni si navíc mohou vybrat, jestli se svezou běžnými spoji Českých drah kdykoli během roku, nebo raději zvolí sezonní provoz Slezských zemských drah, které své historické vlaky nechávají táhnout parními i motorovými lokomotivami. Dvacet kilometrů z Třemešné do Osoblahy tyto nádherné stroje překonají za přibližně jeden a půl hodiny, takže si každý může dostatečně užít jízdu mírně zvlněnou krajinou se zastávkami v Liptani, Dívčím Hradě, Horních Povelicích, Amalíně, Slezských Rudolticích, Kobernu a Bohušově.

Úzké koleje byly dříve považovány spíše za handicap pro rozvoj regionu, dnes je ale tato romantická trať vinoucí se osoblažským výběžkem rájem technických nadšenců a turistů.
| z archivu kudyznudy.cz

Úzké koleje byly dříve považovány spíše za handicap pro rozvoj regionu, dnes je ale tato romantická trať vinoucí se osoblažským výběžkem rájem technických nadšenců a turistů. | z archivu kudyznudy.cz

Všechna tato místa zároveň představují možné cíle výletů s mnoha zajímavostmi. Tak třeba u Liptaně se tyčí bludný balvan chráněný jako přírodní památka, Dívčí Hrad překvapí zámkem se čtyřmi mohutnými nárožními věžemi, ve Slezských Rudolticích se nachází zámek věhlasný ve své době tak, že se mu říkalo Slezská Versailles, u Bohušova se na mírném kopci rozkládají romantické zříceniny hradu Fulštejna.

A konečná stanice tratě, Osoblaha? Ta má nesmírně zvláštní atmosféru, která je zčásti tvořena odlehlostí městečka, zčásti jeho pozoruhodným charakterem. Kdysi prosperující město s historickým jádrem bylo při osvobozovacích bojích na konci druhé světové války téměř srovnáno se zemí, a tak centru vévodí rozlehlý památník s protiletadlovým dělem a náměstí obklopené novodobou výstavbou nižších činžovních domů z přelomu 40. a 50. let. Z míst, která přečkala válečné běsnění, stojí určitě za návštěvu židovský hřbitov severovýchodně od náměstí.

Na závěr jedno malé doporučení: Kdo si chce vychutnat zapadlost Osoblažského výběžku v jeho syrovosti a autentičnosti, nechť se do těchto končin vydá mimo turistickou sezónu. Možná že mu před spaním dají zdejší lišky dobrou noc.

Zobrazit detail

Zavřít

Interakce s mapou Zavřít mapu

Integrovaný operační program Evropský fond pro regionální rozvoj Ministerstvo pro místní rozvoj ČR

Tento web využívá cookies. Jeho používáním s tím vyjadřujete souhlas. Rozumím